Blog

Ki is az a music supervisor?

  • Dudas Petra
"A zene van olyan fontos történetmesélési eszköz, mint a smink vagy a díszlet." Weyer Balázzsal beszélgettem.

Azt a legtöbben tudjuk, hogy a music supervisor hidat képez a rendező, a filmproducer és a zeneszerző, zenei szerkesztő között. Azt, miért jó megbízni őt filmkészítéskor, és milyen készségekre van szükség ahhoz, hogy valaki jó music supervisorrá váljon, Weyer Balázs, a Music Hungary Szövetség elnöke fejtette ki nekem.

Ki az a music supervisor? Mit jelent ez a kifejezés?

Ennek a filmipari munkakörnek nincs megfelelő magyar fordítása, talán a zenei rendező/zenei szerkesztő áll hozzá a legközelebb, de ez a kifejezés nem fedi le teljesen a music supervisor által ellátott feladatok összességét, és nem is minden produkcióban egyformán értelmezik. Van, ahol az elejétől része a kreatív folyamatnak, már a forgatókönyve készülésének fázisától, része a film dramaturgiai nyelve kitalálásának, aztán a zeneszerzővel kiválasztásának, és ő tartja a kapcsolatot is, válogatja és jogosítja a betétdalokat, jelen van a vágás egyes fázisainál egészen a lejelentésig. Más esetekben ezeknek csak egyes elemeit várják tőle, mert mondjuk a rendező már tudja, hogy ő milyen betétdalokat szeretne, vagy szívesebben instruálja a zeneszerzőt személyesen, esetleg túl későn gondoltak rá, hogy kellhet valaki erre a feladatra. Általában azonbana music supervisor felügyeli az összes olyan folyamatot, mely a filmkészítés során – és ebbe a csoportba beleértendő a játékfilm, a sorozat, a TV-film, a dokumentumfilm és a videójáték is – előfordulhat. A feladat legfontosabb eleme az együttműködési készség, mert nagyrészt a zene és zenészek nyelvére kell lefordítani rendezői és dramaturgiai célokat, igényeket és zenei megoldásokká formálni azt és ez sok közvetítéssel jár különböző szakmák között.

Miért jó megbízni music supervisort a filmkészítéskor?

Két fő oka, hogy miért érdemes music supervisort megbízni: az egyik, hogy a zene van olyan fontos történetmesélési eszköz, mint a smink vagy a díszlet, amelyekre magától értetődően gondol és alkalmaz szakembereket egy produkció, tehát érdemes szakembert bevonni erre a területre is, hiszen a zene rengeteget adhat hozzá egy filmhez. Bár hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a zenéhez mindenki ért, ez inkább úgy igaz, hogy mindenki szereti a zenét – de attól, hogy valaki szeret enni, még nem biztos, hogy jól főz. Hogy egy adott zene jól illeszkedik a például a filmben megjelenített korhoz vagy kulturális háttérhez, hogy a megfelelő emocionális célt hozza-e, hogy passzol-e egy adott karakterhez vagy eseményhez, egyáltalán nem mindegy. Hogy a főzős példánál maradjunk, egy music supervisor sokkal nagyobb fűszer-készletből válogat, mint aki csak a só-bors-paprika világában mozog. A másik fontos érv a music supervisor mellett, hogy a közreműködésével elkerülhetőek a szerzői jogi problémák, a jogosítás elmaradásából fakadó következmények és mivel ő járatos a piacon, többnyire olcsóbban is tudja megoldani azt, amire szüksége van a produkciónak. Vagy mert mint visszatérő vásárló a nagy jogtulajdonosoknál jobb árakat tud kialkudni, vagy mert tudja, hogy hol lehet olcsóbb, de a célnak megfelelő alternatívát találni. Egy jó music supervisor akár vissza is termeli a saját árát a jogi kockázatok minimalizálásával és azzal, hogy hatékonyabban tárgyal.

Miért alkalmazzak music supervisort, ha van zeneszerzőm?

Különböző feladatokról van szó. A zeneszerző és a rendező ritkán beszél egy nyelvet, köztük a music supervisor tud tolmácsolni, a zeneszerző számára érthető kategóriákban fogalmazva meg a rendezői dramaturgiai elvárásait. De sok esetben fontos szerepe lehet abban is, hogy az adott zene pontosan mely pillanatban szólaljon meg. Számos feladata pedig nem is kapcsolódik a zeneszerzőhöz, hiszen egy filmben nem minden zene tartozik az úgynevezett „score”-hoz: vannak betétdalok, van adott esetben főcím, vannak könyvtárzenék, vannak diegetikus (tehát a történeten belül szóló) zenék, mondjuk ha egy buliban táncolnak valamire, vagy vezetés közben szól valami az autórádióban, altatót énekel az egyik karakter egy kisgyereknek vagy a főhős elmegy egy koncertre. Ezek a zeneszerző feladatain kívül esnek.

Milyen készségek szükségesek ahhoz, hogy valaki jó music supervisor legyen?

A legfontosabbak a – széles, műfajokon átívelő zenei tájékozottság, hiszen klasszikus zenétől a speed metálon át a szibériai sámánénekekig bármire szükség lehet egy filmben. Ez nem ízlés, hanem dramaturgia kérdése – az együttműködési készség, hiszen a produkción belül sokféle szereplővel (rendező, színészek, vágók, jogászok, producer, zeneszerző, díszlet) kell szót érteni és esetenként közvetíteni köztük – dramaturgiai érzék, hiszen a zene a filmben eszköz, a történetmesélés eszköze, a szerepe alárendelt a történetnek

Hol lehet ezt megtanulni?

Tudtommal Magyarországon nincs kimondottan music supervisor-képzés, alkalmazott zeneszerzés képzés van. Kimondottan music supervisor-t legközelebb tudtommal Ausztriában, a kremsi egyetemen képeznek, de lehet, hogy létezik képzés, amiről nem tudok. De nem is hiszem, hogy csak célzottan lehet music supervisort képezni (lehet, hogy azért, mert nekem sincs ilyen végzettségem) – a fent taglalt képességek és ismeretek a fontosak, mellékes, hogy ki hogyan szerezte meg őket.

Milyen zeneipari kapcsolatokra van szüksége egy music supervisornak?

Mindenfélére, elsősorban zenészekre és kiadói illetve publisheri kapcsolatokra, többnyire nemzetközi dimenziókban. Szélsőséges esetben össze kell tudni állítani fúvóskvintettet pár nap alatt, aki eljátszik valamit a filmben, el kell tudni érni pár nap alatt egy világsláger szerzőjét vagy annak képviselőjét, esetleg egy szovjet katonainduló szerzőjének örököseit. Ezek között a szélsőségek között bármi szembejöhet.

Mi a music supervisor lefontosabb tulajdonsága?

Ami a legnehezebben szokott menni nekik: képesnek kell lenni alárendelni a személyes ízlésüket a történetnek. Nem dúdolhatja minden főhős a kedvenc számaimat, ha ő egyszerűen nem az a karakter, akihez ez jól passzol.

Köszönöm szépen, hogy elfogadtad a felkérést és válaszoltál a kérdésekre! Nagyon hasznos és érthető válaszokat adtál.

Mi micsoda?

Unscripted – A műsorszerkesztők álma

  • Dudas Petra
Az Atomica újabb tematikus alkönyvtárral érkezett, mely nemcsak eredeti, de hiánypótló is. Az Unscipted katalógusa a TV- és rádióműsorok zenei kánaánja.

Óriási igény van azokra a zenékre, amelyek a műsorok hátterében szólnak, hangulatot keltenek, mégsem vonják el a nézők figyelmét a képről és a szövegről. Most már olyan katalógust is képviselünk, ahol kifejezetten reality és magazinműsorok, dokumentumfilmek, sorozatok, főcímzenék, összefoglalók, feszültségkeltő témák, játékok alá írt zenéket találunk.

Több, mint háttérzene, mégis mindegyik felvétel kiválóan simul a szöveg alá, ráadásul minden zeneszámnak több alternatív verziója és hossza is elérhető, hogy még jobban megkönnyítse a vágók munkáját.

Nagyon lelkesek vagyunk, mert biztosra vesszük, hogy az Unscripted rendkívül népszerű katalógus lesz!

 

Hallgassunk bele!

Lassan építkező témák a célok eléréséhez vezető útról, az akadályok leküzdéséről.

No Limits

 

Könnyed retro komikus hangulat az intelligens humor jegyében.

Lighten Up

 

Enyhe és közepes feszültség ideges órakattogással az utolsó, nagy tétekkel teli pillanatokhoz.

Tick Tick Tick

 

Építkező feszültség közepes és nagy erejű akciókhoz, üldözéshez, összetűzésekhez.

High Stakes

 

 

A teljes katalógus itt tekinthető meg:

Unscripted

 

 

Ajánlók

Twelvetones menni Amerika

  • Faltay Csaba
Hosszó, kitartó munkával végül elértünk a csúcsra, ahová minden magyar zeneszerző a szíve mélyén vágyik. Beléphetünk az amerikai zenepiacra!

Igen, ez a nap is elérkezett. A Los Angeles-i Current Music képviseli a katalógusunkat az USA és Canada területén. Hihetetlenül nagy nap ez a mai cégünk történetében, mert a világ legnagyobb zenei piacán első magyar független zeneműkiadónként rendelkezünk hivatalos képviselettel. Ezzel olyan lehetőségek nyílnak meg szerzőink előtt, amelyek páratlanok a hazai zeneipar történetében. A Current Music ügyfelei között vannak a világ vezető TV csatornái, mint az NBC vagy a FOX, és több tucat trailer house és filmgyártó.

Bár külön utat jártunk mindig is a hazai kiadók között, de töretlenül bíztunk szerzőink tehetségében, és abban, hogy tudunk olyan felvételeket készíteni, amelyek megállják a helyüket bárhol a világon. Szóval ez nekünk most már tényleg tiszta Amerika.

Nagyon köszönjük a bizalmat a Current Music-nak és személy szerint Maddie Madsen-nek!

 

 

 

Hírek

Ear Parade – Egyedi zenei élmény művészek által megalkotva

  • Dudas Petra
Legyen szó bármilyen műfajról vagy hangulatról, az Ear Parade katalógusában biztosan találunk megfelelőt!

Nagy büszkeséggel tölt el bennünket, hogy az Ear Parade zenei katalógust mi képviselhetjük Magyarországon! Hiszünk abban, hogy azok a zenekiadók, melyet zeneszerzők vezetnek, be tudják bizonyítani, hogy a stock zene nem művészi, hanem üzleti kategória. Örülünk, hogy újabb katalógus erősített rá erre.

Az Ear Parade zenetárat Lindsay Tomasic zeneszerző alapította 10 évvel ezelőtt. Kiváló művészek közreműködésével hozta létre dallamos, televízióbarát stock zenei katalógusát, majd később, amikor Maddie Madsen zeneszerző és Christian Salyer is csatlakozott hozzá kibővítették és tökéletesítették a repertoárt.

Zeneszerzőik mind profi művészek, kiváló zenei tudással és érzékkel aziránt, hogyan képesek a legjobbat kihozni a produkciós zenéből.

Legyen szó bármilyen műfajról vagy hangulatról, az Ear Parade katalógusában biztosan találunk megfelelőt!

Nem volt könnyű létrehozni ezt a válogatást, mert aligha adja vissza azt a széles zenei kínálatot, mely a könyvtárat jellemzi. Hallgassunk bele!

 

EPM015 Artist Series: Abby Posner Indie Folk

Fülbemászó és szenvedélyes modern indie folk, csodálatos énekhanggal.

EPM016 Aram Mandossian: Trailer Scores

Modern, lenyűgöző, drámai. Filmelőzetesekhez és hősies jelenetekhez.

EPM059 Artist Series: Songs Made Of Gold

Rock, pop, hip-hop az inspiráció és az emelkedett hangulat jegyében. Mintha a rádióban szólna!

EPM035 Globetrotting Grooves

Utazás, kaland elektronikus és atmoszférikus háttérrel.

EPM049 Tribal To Tranquility

Erős, hipnotikus dobpergés és nyugodt, ellazult pillanatok egy helyen.

EPM006 Piano Bar

Zonogra, jazz és koktél. Zenék bárhangulathoz, esküvőhöz, elékelő szalonjelenetekhez.

EPM019 Classics Raw & Remixed

Klasszikusok új köntösben, megbolondítva.

EPM054 Ear Candy

Vidám, felhőtlen pillanatok ritmusos tapssal, marimbával, ukulelével, xilofonnal.

A teljes katalógus itt megtalálható:

Ear Parade

Ajánlók

Ha lejár az online reklámhoz felhasznált stock zene jogdíja, le kell vennem a videót?

  • Dudas Petra
Gyakran felmerül a fenti kérdés az online reklámfelhasználással kapcsolatban, hiszen ami felkerült a netre, az ott is marad. Ez így is van.

A választ rövid, és tömör: természetesen nem.

Gyakran felmerül a fenti kérdés az online reklámfelhasználással kapcsolatban, hiszen ami felkerült a netre, az ott is marad. Ez így is van.

 Amikor elkészítettünk egy reklámfilmet, és már a stock zenét is jogosítottuk rá fix időtartamra, akkor az azt jelenti, hogy az ügyfelünk a filmet felteheti online felületeire, és tehet mögé fizetett hirdetést, így a szpotot bárhol, bármilyen online fizetett reklámfelületen megjelentetheti.

 

Na de mi történik akkor, amikor lejár a jogdíj?

Csupán annyi, hogy a film mögé már nem lehet fizetett kampányt tenni, vagyis a szpot nem jelenhet meg fizetett hirdetési felületeken, de az ügyfél csatornáján, weboldalán, közösségi oldalain ugyanúgy megtekinthető, elérhető marad.

Ha csak TV-reklám felhasználásra jogosított zenét az ügyfelünk, abban az esetben is közzé teheti online felületén a videót, de nem tehet mögé fizetett kampányt. Ha később szeretné azt online felületen is hirdetni, akkor csak ki kell bővíteni a felhasználást.

Reméljük, ez a rövid cikk segített a kérdésben.

 

Bármilyen zenei jogi kérdésben keressenek minket bizalommal!

Hogyan kell?

Deep Space – Epic sci-fi trailers – ajánló

  • Dudas Petra
Legújabb Twelvetones albumunkkal nemcsak zenei téren próbáltunk ki újat, de eddig fel nem fedezett világokba is elkalandoztunk.

Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy új zeneszerzőink ilyen színvonalas munkákkal mutatkoznak be. Kovács Gábor, Maródi László, Nagy Nándor, Sághy András, Sebestyén Tamás, Varga Brigitta és Vsevolod Koretskyi különböző világokba repítenek el bennünket, melyekben elénk tárják a tudomány és technológia, a természetfeletti, a misztikum szépségeit, mindezt árnyalva olykor erősen disztópikus, feszült, félelmet keltő motívumokkal.

Minden zeneszám lassan építkezik, amíg eléri a végkifejletet, igazodva a filmek világához, legyen szó sötét, elveszett vagy éppen varázslatos, új reményekkel kecsegtető világról, netán csatajelenetről és az azt megelőző nyugtalan feszültségről vagy mindenre elszánt életérzésről.

Filmelőzetesek és filmjeleneteket idéző plasztikus zenei hangzáson kívül számos műben hangeffektek kavalkádját is megtaláljuk. És persze a pulzálás, az erős dobok és az érzelmekre ható hősiek dallamok is jellemzik valamennyit.

Hallgassunk bele az albuma!

Collapsing Stars

Disztópikus, atmoszférikus, android vadász zene

The Beginning

Jellemzően sound-design elemekre épülő és gyorsuló atomcsapás erejű trailer

Asgard

Kell egy hős, kell egy csapat!

Cosmos Battle Squad

Indul a támadás!

Risenge

És akkor megérkezünk az Androméda ködbe

Thousand Tragedy

Az idegenek már a napredszeren belül vannak

Ahead of Time

A teljes album itt meghallgatható:

TWPM 046 Deep Space – epic sci-fi trailers

És akkor megmentenek minket tutira!

Montázs:

TWPM 046 Deep Space – Montage

Ajánlók

Tallér Zsófia 1970 – 2021

  • Faltay Csaba
Hosszantartó betegség után, életének 51. évében hétfőn éjszaka elhunyt Tallér Zsófia Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, habilitált egyetemi tanár a Twelvetones Production Music művészeti igazgatója.

Hosszantartó betegség után, életének 51. évében hétfőn éjszaka elhunyt Tallér Zsófia Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, habilitált egyetemi tanár a Twelvetones Production Music művészeti igazgatója. Tragikusan váratlan halálával pótolhatatlan űrt hagyott maga után a magyar zene életben, és a zeneoktatásban. Zeneakadémiai tanulmányait Bozai Attila és Petrovics Emil tanítványaként végezte, alapító tagja volt a NOVUS Kávéház Zenei Műhelynek, majd dolgozott a Nemzeti Színház zenei vezetőjeként. 1999-től az Színház és Filmművészeti Egyetem, illetve 2000-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára,  az Alkalmazott zeneszerzői szakirány társalapítója. Kompozíciói rendszeresen szerepeltek hazai és nemzetközi koncertpódiumokon, komolyzenei fesztiválokon, illetve számos színházi és filmes produkció kötődik nevéhez.

Leánder és Lenszirom című 2015-ben bemutatott operaját a Magyar Állami Operaház egyedülálló módon 3 évadon keresztül műsorán tartotta, így több mint 15 000 néző látta. Az előadás mind CD-n és DVD-n is megjelent.

Fontosabb művei:

Mátyás Király vándorúton – meseopera 2019

Aprószentek – kétfelvonásos opera 2017

Leánder és Lenszirom – kétfelvonásos opera 2015

Évköszöntő – a Magyar Állami Operaház felkérésére 2014

Pert Em Heru  – Kilépés a fénybe – oratórium 2014

A herceg lova – kétfelvonásos opera Rakovszky Zsuzsa szövegére 2011

Új madrigálok – kórusmű sorozat 2010

Bogármese – gyermekbalett 2006

Johanna – operafilm , r.: Mundruczó Kornél 2005 Cannes

Balassi Bálint nevére – kantáta szoprán hangra és zenekarra – 2004

Hírek

Crackle and Jazz – Lo-fi jazz and chill-hop

  • Dudas Petra
Mi lesz a jazz, a downtempo, a hip-hop groove és a bakelithangzás összevetéséből? A Twelvetones legújabb stock zene albuma!

A lo-fi alacsony hangminőséget jelent (a Low Fidelity rövidítése). Korábban a zajos, gyenge minőségű hangfelvételekre használták ezt a kifejezést, később azonban önálló stílusként is megjelent a zenében, és több évtized alatt rengeteg változáson ment keresztül.

Ez a zenei zsáner a háttérzajokra és a nyugodt ütemekre támaszkodik. Ellazult, határozott, gyakran sodró lendületű zeneművek, ugyanakkor rejtélyes, misztikus hatás is kifejezhető a speciális háttérzörejekkel.

A Twelvetones új albumán olyan stock zeneszámokat találunk, melyek kiváló háttérként szolgálhatnak ellazult, nyugodt jelentek kísérőjeként. Retro bárhangulathoz, utazáshoz, detektívjelenetekhez vagy könnyed, misztikus atmoszférateremtéshez is jó választás.

Hallgassunk bele!

Car Spark

Sodró lendületű, dallamos zene utazáshoz.

 

The Golden Hour

Ellazult, nyugodt dallam az aranyló égbolt alatti romantikus hangulathoz.

 

Heat Stroke

Rejtélyes hangulatú háttérzene váltakozó dinamikával.

 

74th Street

Könnyed, laza hangulat a kotélbár misztikus homályában.

 

Cushioned Talk

Nosztalgikus, kellemes beszélgetés egy régi baráttal.

 

A teljes album itt hallgatható meg:

TWPM 047 Crackle & Jazz – lo-fi jazz and chill-hop

 

Ajánlók

Analog Remains – Modern jazz és világzene

  • Dudas Petra
Szóló elektromos zongoradarabok kortárs hangzással, különféle effektekkel. Lélektani balladától a sci-fi hangulatig.

Különleges albumot köszönhetünk Kaltenecker Zsolt zeneszerzőnknek. A zeneszámok nemcsak azzal válnak egyedivé, amilyen téma köré íródtak, hanem azzal a hangulattal is, ahogyan a témát kifejezik. Így kapunk többféle megoldást nyugalomra, keleties hangzásra, szépségre, vidámságra vagy nosztalgiára.

Aki belehallgat az albumba, biztosan átérzi azt a változatos, mégis felismerhető stílusjegyekkel megalkotott atmoszférát, melyet Zsolt létrehozott.

Pszichedelikus retro sci-fi progresszív rock lüktetéssel

Alien Signals

 

Pozitív, szeretetteljes nosztalgia

Belle Epoque

 

Lassú, pulzáló, relaxált minimal

Levitation

 

Keleti chill életérzés

Feng Shui

 

Ragyogó, békés csillagközi minimal ambient

Outer Space

 

A teljes album itt hallgatható meg:

TWAS 005 – Analog Remains – solo electric piano textures

 

Ajánlók

KATAN – Népdalok egyedi hangszereléssel

  • Dudas Petra
Erdélyi és moldovai magyar népdalok feldolgozása world music hangszereléssel, kifejező énekkel, modern előadásmóddal

A Katan album 2008-ban született, és nagyon örülünk neki, hogy végre bekerülhetett Twelvetones Art Series kínálatunkba. Igazi, ízig-vérig magyar album!

Minden dal különböző emberi érzelmet hordoz, legyen az szerelem, magány, bánat vagy pajkos, pimasz nosztalgia.

Horváti Kata és Papp Ancsa kifejező, tiszta és erős éneke hűen adja vissza az adott tájegységre és a korra jellemző szavakat, érzelemilágot. A dalok alá komponált zenék nem is lehetnének eredetibbek: Borbély Mihály neve ismerős lehet a jazzimádók körében, fúvós hangszerekkel sokat adott hozzá a produkcióhoz. A ritmust Kisvári Ferenc és Dudás Viktor dobolta, Bruzsa Gábor, Antoni Arnold és Istvánffy Zoltán húrokat pengetett, Gyulai Csaba gadulkából varázsolt elő hangokat, Tallér Zsófia, Faltay Csaba és Kit Walker a billentyűkkel játszott, Hajós András pedig egy rap betéttel adott hozzá a Katan sikeréhez.

Hallgassunk bele néhány zeneszámba!

Gyűrű dal

Elmenek

Gergely dub

Szováti

 

A teljes album itt meghallgatható:

TWAS 004 Katan – world music from Hungary

 

 

 

Ajánlók

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás