"A zene van olyan fontos történetmesélési eszköz, mint a smink vagy a díszlet."
Weyer Balázzsal beszélgettem.
Azt a legtöbben tudjuk, hogy a music supervisor hidat képez a rendező, a filmproducer és a zeneszerző, zenei szerkesztő között. Azt, miért jó megbízni őt filmkészítéskor, és milyen készségekre van szükség ahhoz, hogy valaki jó music supervisorrá váljon, Weyer Balázs, a Music Hungary Szövetség elnöke fejtette ki nekem.
Ki az a music supervisor? Mit jelent ez a kifejezés?
Ennek a filmipari munkakörnek nincs megfelelő magyar fordítása, talán a zenei rendező/zenei szerkesztő áll hozzá a legközelebb, de ez a kifejezés nem fedi le teljesen a music supervisor által ellátott feladatok összességét, és nem is minden produkcióban egyformán értelmezik. Van, ahol az elejétől része a kreatív folyamatnak, már a forgatókönyve készülésének fázisától, része a film dramaturgiai nyelve kitalálásának, aztán a zeneszerzővel kiválasztásának, és ő tartja a kapcsolatot is, válogatja és jogosítja a betétdalokat, jelen van a vágás egyes fázisainál egészen a lejelentésig. Más esetekben ezeknek csak egyes elemeit várják tőle, mert mondjuk a rendező már tudja, hogy ő milyen betétdalokat szeretne, vagy szívesebben instruálja a zeneszerzőt személyesen, esetleg túl későn gondoltak rá, hogy kellhet valaki erre a feladatra. Általában azonbana music supervisor felügyeli az összes olyan folyamatot, mely a filmkészítés során – és ebbe a csoportba beleértendő a játékfilm, a sorozat, a TV-film, a dokumentumfilm és a videójáték is – előfordulhat. A feladat legfontosabb eleme az együttműködési készség, mert nagyrészt a zene és zenészek nyelvére kell lefordítani rendezői és dramaturgiai célokat, igényeket és zenei megoldásokká formálni azt és ez sok közvetítéssel jár különböző szakmák között.
Miért jó megbízni music supervisort a filmkészítéskor?
Két fő oka, hogy miért érdemes music supervisort megbízni: az egyik, hogy a zene van olyan fontos történetmesélési eszköz, mint a smink vagy a díszlet, amelyekre magától értetődően gondol és alkalmaz szakembereket egy produkció, tehát érdemes szakembert bevonni erre a területre is, hiszen a zene rengeteget adhat hozzá egy filmhez. Bár hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a zenéhez mindenki ért, ez inkább úgy igaz, hogy mindenki szereti a zenét – de attól, hogy valaki szeret enni, még nem biztos, hogy jól főz. Hogy egy adott zene jól illeszkedik a például a filmben megjelenített korhoz vagy kulturális háttérhez, hogy a megfelelő emocionális célt hozza-e, hogy passzol-e egy adott karakterhez vagy eseményhez, egyáltalán nem mindegy. Hogy a főzős példánál maradjunk, egy music supervisor sokkal nagyobb fűszer-készletből válogat, mint aki csak a só-bors-paprika világában mozog. A másik fontos érv a music supervisor mellett, hogy a közreműködésével elkerülhetőek a szerzői jogi problémák, a jogosítás elmaradásából fakadó következmények és mivel ő járatos a piacon, többnyire olcsóbban is tudja megoldani azt, amire szüksége van a produkciónak. Vagy mert mint visszatérő vásárló a nagy jogtulajdonosoknál jobb árakat tud kialkudni, vagy mert tudja, hogy hol lehet olcsóbb, de a célnak megfelelő alternatívát találni. Egy jó music supervisor akár vissza is termeli a saját árát a jogi kockázatok minimalizálásával és azzal, hogy hatékonyabban tárgyal.
Miért alkalmazzak music supervisort, ha van zeneszerzőm?
Különböző feladatokról van szó. A zeneszerző és a rendező ritkán beszél egy nyelvet, köztük a music supervisor tud tolmácsolni, a zeneszerző számára érthető kategóriákban fogalmazva meg a rendezői dramaturgiai elvárásait. De sok esetben fontos szerepe lehet abban is, hogy az adott zene pontosan mely pillanatban szólaljon meg. Számos feladata pedig nem is kapcsolódik a zeneszerzőhöz, hiszen egy filmben nem minden zene tartozik az úgynevezett „score”-hoz: vannak betétdalok, van adott esetben főcím, vannak könyvtárzenék, vannak diegetikus (tehát a történeten belül szóló) zenék, mondjuk ha egy buliban táncolnak valamire, vagy vezetés közben szól valami az autórádióban, altatót énekel az egyik karakter egy kisgyereknek vagy a főhős elmegy egy koncertre. Ezek a zeneszerző feladatain kívül esnek.
Milyen készségek szükségesek ahhoz, hogy valaki jó music supervisor legyen?
A legfontosabbak a – széles, műfajokon átívelő zenei tájékozottság, hiszen klasszikus zenétől a speed metálon át a szibériai sámánénekekig bármire szükség lehet egy filmben. Ez nem ízlés, hanem dramaturgia kérdése – az együttműködési készség, hiszen a produkción belül sokféle szereplővel (rendező, színészek, vágók, jogászok, producer, zeneszerző, díszlet) kell szót érteni és esetenként közvetíteni köztük – dramaturgiai érzék, hiszen a zene a filmben eszköz, a történetmesélés eszköze, a szerepe alárendelt a történetnek
Hol lehet ezt megtanulni?
Tudtommal Magyarországon nincs kimondottan music supervisor-képzés, alkalmazott zeneszerzés képzés van. Kimondottan music supervisor-t legközelebb tudtommal Ausztriában, a kremsi egyetemen képeznek, de lehet, hogy létezik képzés, amiről nem tudok. De nem is hiszem, hogy csak célzottan lehet music supervisort képezni (lehet, hogy azért, mert nekem sincs ilyen végzettségem) – a fent taglalt képességek és ismeretek a fontosak, mellékes, hogy ki hogyan szerezte meg őket.
Milyen zeneipari kapcsolatokra van szüksége egy music supervisornak?
Mindenfélére, elsősorban zenészekre és kiadói illetve publisheri kapcsolatokra, többnyire nemzetközi dimenziókban. Szélsőséges esetben össze kell tudni állítani fúvóskvintettet pár nap alatt, aki eljátszik valamit a filmben, el kell tudni érni pár nap alatt egy világsláger szerzőjét vagy annak képviselőjét, esetleg egy szovjet katonainduló szerzőjének örököseit. Ezek között a szélsőségek között bármi szembejöhet.
Mi a music supervisor lefontosabb tulajdonsága?
Ami a legnehezebben szokott menni nekik: képesnek kell lenni alárendelni a személyes ízlésüket a történetnek. Nem dúdolhatja minden főhős a kedvenc számaimat, ha ő egyszerűen nem az a karakter, akihez ez jól passzol.
Köszönöm szépen, hogy elfogadtad a felkérést és válaszoltál a kérdésekre! Nagyon hasznos és érthető válaszokat adtál.